ИАКО је о генерацији миленијалаца широко распрострањено уверење да им новац, погрешни узори, физички изглед и популарност кроје живот и одрастање, управо урађено истраживање међу тинејџерима показало је да у Србији нема много деце која заступају погрешне вредности.

Великој већини новац није мерило успеха, а пријатеље не бирају на основу материјалног статуса. Ипак, иако половина испитаника узоре проналази у свом непосредном окружењу, Новак Ђоковић и популарни јутјубер Бака Прасе први су на листи оних на које се млади угледају.


ПРОЧИТАЈТЕ ЈОШ: Добрила је много учинила за Србију, а данас живи од 12.000 динара пензије јер јој преосталих 27.400 сваког месеца узму извршитељи

Чак 84 одсто тинејџера више цени част и углед од новца, а 77 одсто њих не би бирало партнера на основу материјалног статуса. Такође, према истраживању "Ипсос стратеџик маркетинга" и "Дајрект медије", велика већина, односно 90 одсто њих, не слаже се у томе да љубав не успева тамо где владају немаштина и сиромаштво.

У ери "Инстаграма", "лајк" генерацији, како је многи називају, физички изглед јесте на листи битних фактора у животу. Чак три четвртине одговорило је потврдно на питање да ли придаје пажњу физичком изгледу. Међутим, изненађујући податак је да је 93 одсто њих задовољно физичким изгледом у времену када се фотографије пре објављивања на друштвеним мрежама провлаче кроз многобројне филтере.

- Мислим да нису били довољно искрени када је реч о томе да су задовољни физичким изгледом - каже психотерапеут Зоран Миливојевић. - Ипак, то што придају велику пажњу томе је очекивано, јер верују да ако добро изгледаш боље пролазиш у животу, да су лепши људи богати, имају љубав, много пријатеља...

Бака Прасе

Када је реч о узорима међу историјским личностима, највише њих наводи Николу Теслу као узор, а на листи су се нашли и цар Душан и кнез Лазар, док од познатих савременика којима се диве, поред Новака Ђоковића и Бака Прасета, помињу и Роналда, Илона Маска, Милоша Биковића, Светлану Цецу Ражнатовић и Аријану Гранде.

- На листи су уметници, јер процењују да је таленат важан за успех - сматра Миливојевић. - На јутјубере гледају као на некога ко ради занимљив посао, популаран је и добро зарађује.

Чињеница да управо то што се данашњи тинејџери не обавезују на једну причу може бити и добра припрема за живот какав ће они водити током наредних деценија, сматра Александар Бауцал, професор Филозофског факултета у Београду:

- Оно што је велика разлика ове генерације младих у односу на претходну јесте да су они креатори садржаја. Они партиципирају у општој креативној индустрији, тако се мултипликују идеје и то, у крајњој линији, може бити позитивно за друштво. Процене су да ће сваки човек у будућности током живота променити 14 професија, а да су данас међу најтраженијим занимањима управо она која до пре 10 година нису ни постојала.

Велика већина младих спремна је да спакује кофере и отисне се у бели свет. У истраживању се прецизира да је чак две трећине њих спремно да каријеру или даље школовање настави у иностранству.


ПРОЧИТАЈТЕ ЈОШ: ПОЛИЦАЈАЦ ЗА ПРИМЕР: На кружном току пронашао па вратио врећу са 38 милиона динара

ЗНАЈУ ЧИМЕ ЋЕ СЕ БАВИТИ

ОКО 55 одсто испитаника зна шта ће им бити професија, док 16 одсто њих не размишља о томе. Када је реч о традиционалним и модерним професијама, проценти су равноправно распоређени.

- Многи млади под утицајем родитеља размишљају о будућој професији, па се због тога опредељују за традиционале послове. Они који су дигитално писменији бирају послове програмера, менаџера...

ВЕЋИНА ЗА ВОЈНИ РОК

ЗАНИМЉИВ податак из истраживања је да 61 одсто испитаника подржава идеју поновног увођења обавезног служења војног рока. Више од две трећине анкетираних младића исказало је спремност да се одазове потенцијалној војној обавези.