НАЈАВА Зоране Михајловић, министра саобраћаја, да ће у области друмског превоза бити уведен ред, само је "зелено светло" за хајку против комби превозника. Аутобуски лоби, који је у Србији веома јак, намеће решења министарству очекујући да се комби превозници "избришу" са тржишта. И уместо да их држава законом уведе у легалне оквире, јер је то потреба путника, она ће их изменама прописа потпуно забранити. То значи, да ће комби возила остати паркирана, а огроман број запослених без радног места. Или ће власници посао пребацити у околне земље у Хрватску или Мађарску, где је по правилима ЕУ такав вид транспорта законом регулисан и та возила су и те како присутна у јавном превозу.

Овако у разговору за "Новости" Зоран Баловић, власник "Геа турса" коментарише најављене измене прописа. Ова фирма, једна је од највећих у Европи, има 75 запослених и 63 возила од којих је 50 комбија.

- Држава прво треба да сагледа тржиште и потребе путника, а не да преписује прописе из некадашње ФНРЈ, да се враћа уназад, да предлаже законе који нису актуелни и не прате развој друмског саобраћаја - наводи Баловић. - Путницима у односу на аутобусе нудимо комфор, брже се стиже, превозимо их са кућне до адресе на крајњој дестинацији и идеални смо за жене са децом, инвалиде, старе особе, туристе... Ништа не тражимо од државе да нам поклони, већ само да нам омогући да радимо. Да донесу закон по угледу на земље ЕУ, којој тежимо.

ЛИНИЈЕ "ГЕА турс" има око 30 полазака дневно. Углавном путнике превози до Будимпеште, Темишвара, Загреба, Сарајева, Скопља и Солуна. Карте су нешто скупље од аутобуских. Примера ради, на релацији Београд - Будимпешта доминантан је комби превоз.

Дакле, мора да се уведе и категорија мини-буса у јавном превозу како би се попунила празнина, а не да по нашем закону имамо само аутомобиле и аутобусе. Држава би тако имала највише користи, јер би и они који нелегално раде ушли у легалне токове.

Забраном рада комби превозника покривају су огромни губици аутобуских фирми. Али, како наводи Баловић, нису те фирме на рубу пропасти због комби превозника, већ због саме организације, која је одавно превазиђена, на нивоу "Ко то тамо пева".

- Свака забрана широм отвара врата корупцији - наводи наш саговорник. - Нећу никоме да дајем мито, моја фирма ради поштено, немамо ни динара дуга, кредита, лизинга, па ваљда зато и сметамо. Позивају се на безбедност, па нису комби возила мање безбедна од аутобуса, све то може да се контролише и то није разлог за укидање комби превозника. Не сме држава да стаје на страну једних против других, њено је да донесе закон који је једнак за све, а све друго решава тржиште. Надамо се да ће министарство да саслуша и другу страну - комби превознике.


НИКО ДА САСЛУША

КОМБИ превозници сада очекују појачане контроле, пресретања. Више пута се власник "Геа турса" обраћао ресорном министарству са молбом за састанак, да се чује и друга страна. Бави се, каже, 15 година овим послом, а до сада ниједног министра није имао прилике ни да упозна. У лобирању против комби превозника, како тврди, предњачила је београдска "Ласта."