ПРЕРЕГИСТРАЦИЈА и замена старих таблица на тракторима, приколицама и радним машинама дефинитивно ће дотући мале пољопривредне произвођаче. И док би део њих могао своје машине да паркира, има и оних који кажу да ће возити нерегистроване тракторе, јер са машинама, чија је просечна старост око 30 година, готово је немогуће да прођу захтеван технички преглед, који им је неопходан да би добили нове теблице. Наиме, 3. априла 2018. године ступио је на снагу Закон о безбедности саобраћаја, а пољопривредници су имали рок од годину дана за пререгистрацију. Чини се да је тек незнатан број њих то до сада и урадио!

Власницима нових и добрих трактора, комбајна и прикључних машина, регистрација неће бити неки велики проблем. За разлику од њих, у јеку сезоне, на путевима, што атарским што локалним, често су се кретале неисправне и неосветљене машине. Тога највише има по централној Србији, где је и највећи број малих газдинстава. И док се многи слажу да таквим машинама можда није место у саобраћају, тешка материјална ситуација већине малих пољопрвредника у Србији, једноставно не дозвољава набавку нових, али ни детаљну поправку старих трактора.


ПРОЧИТАЈТЕ ЈОШ: Чак 60 одсто трактора иде у расход?

- Многе машине неће проћи строге критеријуме техничких прегледа - сумња Стојан Падејчев из Кикинде, који има трактор из 1972. године. - Мој трактор је у возном стању и има светла, али ипак није све по пропису. Треба да пререгиструјем три трактора и четири приколице. Са техничким прегледом, осигурањем и таблицама, то ће ме коштати најмање 50.000 динара. За комбајн сам технички платио 10.000.

Како каже, слаже се да машине треба да буду исправне, али не мисли да на приколици не сме да буде ни рђе. Половина механизације је измешана, јер су се људи довијали на различите начине, па куповали делове на бувљацима и у продавницама.

- Нико нема гуме од истог произвођача - објашњава Падејчев. - Многи власници су накнадно куповали кабине. Мислим да ће за многе регистрација бити права мука.

Са новим законским правилима сусрешће се и Ђорђе Аврамовић из Нерадина, који има трактор старости 33 године. Он каже да је ово само додатни трошак за сељака. Иначе, многи сремски сељаци већ више од деценију возе нерегистроване тракторе и прикључне машине летњим путевима. Тако долазе до њива, па им саобраћајна полиција не представља неки проблем.

- Посао ћу обављати њиме, избегавајући главне саобраћајнице, возићемо преко њива - каже Аврамовић.

Милан Симић из поцерског села Криваја, каже да има три трактора, најмлађи има 35 година, а најстарији 48. Од тога, два су регистрована, а трећи није. Према Симићевој процени, у његовом селу бар половина трактора је веома стара и дотрајала и биће их проблем регистровати. Поготово ће бити тешко сиромашнијим пољопривредницима, који се ионако довијају како да премосте пролетње расходе и заснују производњу.

ЗАБРИНУТИ: Ђорђе Аврамовић, Стојан Падејчев, Бобан Илић и Јовица Стојковић

Воћари у смедеревском крају слажу се да су нове законске мере потребне, најпре због безбедности, али страхују од нових намета.

- Нови трактор могу да купим једино на кредит, а са оваквим ценама воћа и лошим пласманом, можда бих морао да продам њиву да тај кредит отплатим - каже Јовица Вујовић из Водња. - А, шта ће ми трактор ако немам њиву?

Да је мало оних исправних трактора, мисли и Златко Марковић из Рибара, код Јагодине, чија је машина стара 31 годину.

- Наш трактор, који је стар двадесетак година, увек је пролазио технички преглед, па ће и сада. Али, то ће бити велики намет за нас - рекла је Драганка Тодоровић из Мајура код Јагодине.

Са друге стране, Милан Мијатовић, произвођач малине из Ивањице, каже да је нови намет државе на сељака катастрофалан. Он има, додаје, трактор и мотокултиватор, који је купио још крајем осамдесетих година прошлог века. Радове на возилима углавном сам обавља, или уз помоћ мајстора, ако су већи кварови.

А захваљујући трактору, који је 1981. године купио његов отац Милосав Јаковљевић (68) из Ердеча код Крагујевца, издржава читаву породицу. Како каже, приходи са тог земљишта су исувише мали да би улагао у опремање дотрајалог трактора или куповину новог.

- Механизацију редовно одржавамо јер од ње живимо, али зуб времена чини своје - каже Бобан Илић, произвођач паприке из Доњег Крајинца. - О трошковима регистрације да и не говоримо, али као и све досад и то ћемо да платимо.

Повртар из Навалина Јовица Стојковић објашњава да има пет трактора, да их све одржава, али да су стари од 13 до 35 година. За годину или две остаћемо без 80 одсто механизације, јер је мало оних који могу да купе нове тракторе или прикључне машине.


СТАРИ

ПОПИСОМ аграра из 2012. године, утврђено је да газдинства у Србији поседују 408.734 трактора и око 25.000 комбајна. Сва та механизација у просеку је тада била стара близу три деценије!


ПРОЧИТАЈТЕ ЈОШ: ПОМОЋ БАШ СКРОМНА: Пријаве пољопривредника за субвенције на дизел гориво

ИСПРАВНА ВОЗИЛА

ПОЉОПРИВРЕДНИЦИ у Бегечу труде се да им трактори и остала пољопривредна механизација буду у исправном стању, пре свега због безбедности, што потврђују редовним техничким прегледима које обаве организовано сваке године, рекао је Никола Живанов.

- Најважније је да су на тракторима и другим пољопривредним машинама исправни кочиони системи и светлосна сигнализација, као и да су добре гуме - истиче Живанов.