ДУАЛНО образовање почиње пуном паром. Тек свршени осмаци, који су у јуну одабрали неки од понуђених образовних профила по овом моделу школовања, биће прва генерација ученика која ће се образовати уз пуну примену Закона о дуалном образовању. Близу 480 компанија понудило је места за учење кроз рад за 2.790 ђака и подржало је 72 школе у реализацији једног од 35 дуалних образовних профила. Попуњено их је 18.

Послодавци се припремају за "наставу". За компаније које су показале интересовање и жељу да се укључе у дуално образовање, ово лето је изузетно радно. Обављају последње провере и припреме за пријем нових ђака у септембру.

ПРОЧИТАЈТЕ ЈОШ - Шта нам доноси дуално образовање?

Као и ранијих година, привреда је највећу заинтересованост исказала за производним образовним профилима као што је, на пример, бравар-заваривач, за који је понуђено 585 места за учење кроз рад у чак 27 средњих школа. Веома тражен био је и образовни профил модни кројач, са понуђених 360 места у 12 средњих школа у 12 локалних самоуправа, као и профил оператер машинске обраде. За њега је било 270 места за учење кроз рад у 15 средњих школа.

Ученици су, међутим, имали другачије жеље. У првом кругу уписа ђака у средње школе, од понуђених 35 образовних профила у потпуности је попуњено 18 и уписан је 2.381 ученик. То је 85 одсто од планираног броја.

- Ученици су показали највеће интересовање за "ваздухопловне профиле", за које ђаке школује Ваздухопловна академија, уз атрактивну подршку неколико компанија и државних институција - објашњавају у ПКС. - Међу 11 профила из области ваздухопловства, у понуди је било и више профила из области мехатронике - мехатроничар за ракетне, за радарске и за транспортне системе, затим авио-техничар, техничар за ваздушну безбедност и слично. Такође, ученици су попунили сва понуђена места за образовне профиле техничар мехатронике, техничар за логистику и шпедицију, техничар за дигиталну графику и интернет обликовање, електричар, посластичар, пекар и трговац.

Увођење дуалног образовања по правилу почиње од производних, односно техничких профила, јер ту највише до изражаја долази потреба повезаности са конкретним захтевима радних места и управо тај кадар у великој мери утиче на удео у бруто домаћем производу. Највећи број тих профила тражи од ученика да имају одређене предиспозиције да би могли лако савладати градиво, како у школи тако и у компанији. Негде је потребна прецизна рука, негде оштро око, а негде сигурност и смиреност у раду.

ПОКАЗАТИ ВОЉУ УЧЕНИЦИ који су завршили или су на завршној години дуалног образовања готово су једногласни у закључку да је неопходно у компанији показати труд и вољу како би се све што се учи савладало. Тако се, кажу, и компанија заинтересује за ђаке и понуди најбољима посао. Такви ученици, који су заинтересовани, обично завршавају средњу школу са дилемом да ли наставити школовање или прихватити посао у компанији у којој је реализовано учење кроз рад.

- Млади који имају практичног, занатског талента могу кроз овај модел образовања да га развију и да истовременом стекну квалификацију - истичу у ПКС. - Дуално образовање је пре свега намењено младима који воле изазов и иновације, а имају склоности за обављање послова за које треба завршити неки од образовних профила по дуалном моделу, јер ће се њихов начин учења, боравком и у школи и у компанији, разликовати од класичног. Циљ је да се, захваљујући развијању свеобухватних стручних компетенција, дође до бољих изгледа за запошљавање свршених ученика занатско-техничких профила, чиме би се допринело повећању конкурентности и развијању сектора привреде са потенцијалом раста и запошљавања младих. Боравком у реалном радном окружењу моћи ће врло рано да науче шта је одговорност и шта је тимски рад, где се сопственим незалагањем или лошијим радом могу и други чланови колектива угрозити.

Ученици који су међу првима већ похађали дуално образовање, школовали су се за производна занимања - индустријски механичар, бравар-заваривач, електричар. Њихова искуства су веома позитивна, нарочито стога што су били у могућности да оно што уче у теорији врло брзо провере у пракси. Уверили су се у то да обављање производног занимања не значи и обављање тешког физичког рада, напротив, то захтева велику концентрацију на радном месту и носи одговорност, јер се ради на савременим машинама. Ови ученици истичу да су се брзо социјализовали, тачније привикли на индустријску културу, да су стекли радне навике, добили самопоуздање, да су били у могућности да и сами предлажу нека побољшања и измене у производном процесу и да је добро то што су старије колеге озбиљно уважавале њихове предлоге. Такође, предношћу сматрају то што су се лако уклопили у посао по завршетку школовања, а најбоље је то што имају више опција - да раде одмах, али и да наставе школовање, а често, и уз подршку тих истих компанија, да се после неког времена врате на тржиште рада, као кадрови који ће у рукама имати знања и вештине које послодавци препознају. За ученике, али и њихове родитеље, веома је важно да знају да трогодишње школовање јесте алтернатива и да са тако завршеном школом могу да зарађују новац, и то веома пристојне суме. Штавише, осим радног места и пристојне плате, свако ко упише трогодишње дуалне профиле, ако жели и ако схвати да има потенцијала да може да студира, увек има могућност да се доквалификује, да заврши и четврти степен образовања и да се касније упише на факултет.

ПРОЧИТАЈТЕ ЈОШ - Дуално образовање: Један ђак добија и до четири занимања

САРАДЊА СА АУСТРИЈОМ

ПРИВРЕДНА комора Србије која уз финансијску подршку Аустријске развојне агенције, са Привредном комором Аустрије, реализује пројекат "Имплементација дуалног образовања у Србији", активно ради на промовисању и представљању свих дуалних образовних профила како би се ученици потпуно информисали о правима и обавезама, али и привукли да неки од ових профила и упишу.