ЈЕСЕН је најкритичије доба за старије особе, јер нагло захлађење доноси вирусе, прехладе и опасност од прелома.

Превенција је увек најбољи лек, а др Ирена Џелетовић Милошевић из Канцеларије за здравље старих, саветује старијима да са посебним опрезом дочекају прве хладне дане. Неприкладна гардероба је највећи непријатељ, јер особе које носе отворену и плитку обућу када пада киша и температура током дана варира, сигурно ће "зарадити" прехладу, а то може да буде почетак тешке зиме.

- Са предстојећим падавинама, ветром и хладноћом, осим јесење меланхолије јављају се и уобичајене кијавице - каже др Џелетовић и препоручује једноставне и најбоље начине одбране од типичних јесењих болести које може свако да примењује. Дочекајте зиму "пуцајући" од здравља.

* СПРЕЧИТЕ ГРИП

Јесен је идеално време за годишње вакцинисање које ће вас најбоље заштитити од вируса грипа.

Када кијате и кашљете прекријте нос и уста марамицом како не бисте заразили људе у вашој непосредној близини. Ако се разболите, останите код куће, јер то је једини начин да се потпуно и правилно излечите.


* ПАМЕТНО СА АНТИБИОТИЦИМА

Антибиотици лече бактеријске инфекције, али не и оне које изазивају вируси. Обична прехлада и грип су вирусне инфекције и не лече се антибиотицима. Непотребно коришћење антибиотика узрокује стварање отпорних бактерија, а то се касније много теже лечи.

* ПРИПРЕМИТЕ СЕ ЗА ХЛАДНО ВРЕМЕ

Излагање ниским температурама може изазвати озбиљне здравствене проблеме. Деца и старији су посебно осетљиви, али и они у најбољим годинама могу осетити последице. Време је за топле чарапе и јакне.

* ЈЕДИТЕ БЕЛИ ЛУК

У сосове и друга јела стављајте бели лук. Истраживања су показала да ензими из белог лука помажу у испуштању серотонина.


* ПЕРИТЕ И ДОБРО ПОСУШИТЕ РУКЕ

Чисте руке су један од најважнијих корака у избегавању могућих болести и ширења микроба. Најбоље је руке прати сапуном и водом око 20 секунди. Ако то није могуће, користите влажне марамице са алкохолом.

Осим честог прања, важно је и добро осушити руке јер се бактерије шире на влажним површинама.


*
ЈЕДИТЕ ВОЋЕ И ПОВРЋЕ

Многи уживају у сувомеснатим производима, ајвару и киселим салатама, али витамини се најбоље могу унети свежим воћем и поврћем. У свакој радњи се читаве године могу наћи јабуке и јужно воће. Уместо смрзнуто, једите свеже поврће уз што мање термичке обраде.

ПРОВЕРИТЕ ИНСТАЛАЦИЈЕ

ПОЗОВИТЕ мајстора који ће проверити плинске инсталације у стану, камин и димњак.

Звучи невероватно, али сваке године неколико особа страда од тровања угљен-моноксидом. То су најчешће старије особе. Спречите могућност тровања угљен-моноксидом. Осим тога, промените батерије у сензорима за пожар уколико их имате. Купите гумене траке и затворите рупе у дрвенарији, јер и таква промаја може да доведе до укочења.