Чак 84% данашњих тинејџера не сматра да је новац мерило успеха и више цени углед и част него новац, а 93% је задовољно својим изгледом и лишено било какве жеље за популарним естетским корекцијама.


Ово су само неки од резултата истраживања о генерацији рођеној између 2000. и 2013. године, које су заједно спровели DIRECT MEDIA United Solutions и IPSOS Strategic Marketing. Закључци студије о младима представљени су на панел дискусији у београдском Дорћол Плацу.


Занимало нас је, пре свега, колико се генерација З или како смо је назвали након што смо је боље упознали - Лајк генерација, разликује од претходних и да ли је спремна да се ухвати у коштац са свим што будућност носи. Из искуства знамо да генерације наслеђују вредности и уверења претходних, али и да имају своје специфичности, што је показало и ово истраживање.“, изјавила је Љубица Вукчевић, директорка Research & Insight сектора у DIRECT MEDIA United Solutions.


Истраживање је показало да 77% припадника ове генерације животног партнера не би бирало на основу материјалног стања. Преко 90% њих се не слаже да љубав не успева где владају немаштина и сиромаштво. Исто тако, сматрају да људи различитих материјалних околности могу бити искрени пријатељи, да сиромашни нису аутоматски несрећнији од богатих.


Свакако да не можемо генерализовати целу једну генерацију, али можемо, а то и јесте била наша највећа амбиција, да уздрмамо неке, веома распрострањене предрасуде и стереотипе о садашњим тинејџерима, које смо ми заједно врло често склони да олако прихватамо и шерујемо.“, изјавио је Дејан Радосављевић, директор истраживања у IPSOS Strategic Marketing.


Још један занимљив податак из истраживања је да 61% испитаника подржава идеју поновног увођења обавезног служења војног рока, а више од две трећине анкетираних младића ове узрасне доби исказало је спремност да се одазове потенцијалној војној обавези. Када је у питању физички изглед, иако скоро једногласни у погледу задовољства сопственим изгледом, млади Лајк генерације су подељени када је у питању процена његове важности за срећан живот појединца.


Чак 48% припадника Лајк генерације идоле и животне узоре налази међу члановима породице, а затим у свом неспоредном окружењу, док сваки трећи припадник ове генерације не наводи ниједну једину особу као свог идола или узор, показало је истраживање.


Од историјских личности, највише њих наводи Николу Теслу као узора, а на листи су се нашли и цар Душан и кнез Лазар, док од познатих савременика којима се диве набрајају Новака Ђоковића, Роналда, Баку Прасе, Илона Маска, Милоша Биковића, Светлану Ражнатовић Цецу и Ариану Гранде.


Професор на Филозофском фалултету Александар Бауцал скренуо је пажњу на чињеницу да управо то што се данашњи тинејџери “не обавезују на једну причу” може бити и добра припрема за живот какав ће они водити током наредних деценија.


Оно што је велика разлика ове генерације младих у односу на претходну, јесте то да су они креатори садржаја. Они партиципирају у једној општој креативној индустрији, тако се мултипликују идеје и то у крајњој линији може бити позитивно за друштво.“, рекао је Бауцал и подсетио на поједине процене да ће сваки човек у будућности током живота променити 14 професија, а да су данас међу најтраженијим занимањима управо она која до пре 10 година нису ни постојала.


Директорка и оснивач Balkan Tube Феста Мирјана Владисављевић указала је на позитивне, али и негативне стране у заједници јутјубера, рекавши да увек постоји “вођа” који када каже да нешто ‘ваља’ или ‘не ваља хиљаде клинаца то следе“.


У Србији данас постоји преко 150 јутјубера који имају више од 100 хиљада субскрајбера, као и 300 хиљада јутјубера са до 50 хиљада пратилаца, а њихов мотив да уђу у овај бизнис углавном је новац, али и слава и популарност. Међу тим клинцима има много шармантне и талентоване деце која желе да их и старији саслушају.“, рекла је Мирјана и позвала на већи дијалог са овом циљном групом.


Ђорђе Трбовић CEO IDJWorld, највеће дигиталне музичке платформе у регији, осврнуо се на музички укус данашњих тинејџера рекавши да је данашња музика чудна старијим генерацијама, исто онолико колико претходним старијим генерацијама некада била необична појава електричне гитаре.


Не постоји битнија разлика између порука које су се подсвесно или директно слале кроз музику пре двадесет година и данас. Слажем се да се данас у песмама много прича о стварима које млади не би требало да следе, али исто тако мислим да су на тај начин млади изложенији и могу да препознају шта је оно негативно што у свом животу неће применити.“, каже Трбовић.


Главни уредник NOIZZ Галеб Никачевић изјавио је да је кључна разлика у генерацијама у начину конзумирања културе.


Данас када је све доступно, постоји одсуство времена, труда и ангажовања у конзумацији културе. То је довело до радикалне промене у систему вредности. Некада су бендови били глас генерација, а данас млади имају свој мобилни телефон и самим тим свој глас, али и изложеност инстант гратификацији.“, рекао је Никачевић и нагласио да су друштвене мреже постале социјални капитал у којем „клинци“ развијају одређене особине за функционисање у онлине свету.


Истраживање о Лајк генерацији је спроведено у три таласа током 2019. године на национално-репрезентативном узорку од 1200 испитаника (Ipsos CATI Mesečni Media Omnibus).


(ПР)