Dve fotografije rečito govore o smenama vlasti i ideologija u ovom gradu. Jedna je napravljena tokom 1939. godine, dok je druga nastala posle svih surovih događaja u Drugom svetskom ratu.

Na prvom snimku vidi se ambijent predratnog, "kapitalističkog" Beograda. U toku su bili radovi koje je Gradska opština (Beograd je tada bio organizovan u samo jednu opštinu sa oko 400.000 stanovnika), dogovorila sa "Danskom grupom", spojem dva preduzeća koja su nasipala oblast od Mosta kralja Aleksandra do Ušća.

Bilo je to vreme kada su se ondašnje vlasti nadale da neće doći do velikog ratnog sukoba kakav je pretio Evropi. Tridesete godine bile su godine investicija, a grad je dobijao neke nove, dragocene obrise. Veliki arhitekta Dragiša Brašovan je u predratnoj štampi najavio gradske urbanističke planove u okviru kojih bi na levoj obali Save trebalo da ponikne naselje za oko pola miliona ljudi. Bila je to prva ideja nastajanja današnjeg Novog Beograda.

Pročitajte još - Beogradske priče: Krvnička eksploatacija nadničara

Posle rata novi, socijalistički sistem ima svoje potrebe i vizije kako bi ovaj deo grada trebalo da izgleda. Prvi zadatak bio je da sve što je nastalo u predratnom periodu bude "poništeno", i oni su se pravili kako su "krenuli od nule". Potpuno je u sećanjama sugrađana bilo potisnuto sećanje da je nastipanje počelo krajem tridesetih godina prošlog veka. Suština je bila da se sve ideje o nastanku Novog Beograda objave kao lovorike genijalnog pristupa novih vlasti.

Tako je i bilo. Prvo su krenule radne akcije pa je masa mladih ljudi, uz tradicionalnu ideološku euforiju krenulo da podiže novi grad. Istina, taj posao ih baš nije proslavio, i dok ozbiljne mašine i još ozbiljniji arhitekte i inženjeri nisu uzeli stvari u svoje ruke, novobeogradska gradilišta uglavnom nisu donela neke bitne rezultate.

Pročitajte još - Beogradske priče: Gradilište, pesak i "rakljice"

Ipak, sećanje na ova dva kadra, smenu ideologija i različite poglede na istu oblast ostalo je zapisano. Ko želi da se vrati ka prošlosti, ovde može da joj vidi jasne "potpise".



SUDBINA

Sudbina dva različita fotografa odvela ih je na isto mesto u različito vreme. Snimci su napravljeni pre mnogo decenija, ali je ineresantno da se na oba snimka jasno vidi zvonik Saborne crkve. To je potpuno logično, jer je ova referetna tačka pomagala posmatraču da jasno stvori predstavu o delu grada koji je na snimku.