OVOGODIŠNjI, dvadeset peti po redu, Festival evropskog filma na Paliću, protekao je u znaku pozitivne energije značajnog jubileja ove manifestacije. U tom smislu, tvorci programa, novi umetnički direktor Nenad Dukić, zadužen za glavni takmičarski program, kao i selektori, poznati engleski kritičar Nil Jang, zadužen za izbor filmova za program "Paralele i sudari" i "Mladi duh Evrope 2017", i Igor Toholj, koji je osmislio program ekoloških dokumentaraca, potrudili su se da njihov izbor predstavlja reprezentativan uzorak evropske produkcije u ovom trenutku, i u tome uspeli.

Što je na divan način, uz prateće programe poput "Crnomorskog regiona u fokusu", tradicionalnog "Mađarski novi film", "Velikana evropske kinematografije", "Najbolje u Evropi 2018", kao i izbora filmova za omaže dobitnicima ugledne nagrade Aleksandar Lifka, Brajanu Koksu i Radetu Šerbedžiji, zaokružilo ovogodišnju palićku festivalsku ponudu.

Festival je u duhu aktuelnih tendencija pokreta #Metoo bio otvoren filmom van konkurencije, nagrađenim u Kanu, "Srećan kao Lazaro" Italijanke Alise Rorvaher, smeštenom negde između mašte i stvarnosti, bezimenih radnika i bogataša u nekakvoj ruralnoj italijanskoj nedođiji seoceta sa simboličnim imenom Inviolata, dakle "nepovredivo". A zatvoren filmom, takođe van konkurencije, "Bez dodira", mlade debitantkinje Rumunke Adine Pintilije, takođe bizarno smeštenim između realnosti i fantastike, u kome prati seksualne i emotivne transformacije svojih mladih junaka, koji je, na iznenađenje mnogih, ove godine dobio Zlatnog medveda u Berlinu.

Ovom trendu u takmičarskom programu su se pridružile dve rediteljke, Špankinja Aranča Ečevarija sa svojim provokativnim filmom "Karmen i Lola" na temu ljubavne veze dveju devojaka romskog porekla, kao i Beloruskinja debitantkinja Darija Žuk sa "Kristalnim labudom", svojevrsnom studijom o potrazi mladih za novim životom u uslovima tranzicije, u kojoj su mnogi prepoznali autobiografski kod same rediteljke koja se iz Minska uputila u Njujork da bi tamo studirala studirala režiju.


PROČITAJTE JOŠ - POČEO FESTIVAL NA PALIĆU: Srebrnjak Miri Banjac


U takmičarskom programu, opravdanu pažnju, uz izraženu tematsku provokativnost, privukli su pre svih "Devojka" debitanta iz Belgije Lukasa Donta, koji je dobio Zlatnu kameru za najboljeg debitanta u Kanu, o petnaestogodišnjoj devojci zatočenoj u telu dečaka koja ima san da postane balerina, zatim "Granica" Iranca na radu u Švedskoj Ali Abasija, o bizarnoj carinskoj službenici sa osetljivim čulom mirisa, kao i "Stiks" Austrijanca Volfganga Fišera, svojevrsna moralizatorska priča o tvrđavi Evropi i aktuelnoj migrantskoj krizi. U našem društveno-ekonomskom kontekstu, u kome je gotovo nestala radnička klasa, dobru reakciju publike je izazvao film "U ratu" Francuza Stefana Bizea, o pobuni radnika čija se fabrika iznenada zatvara.

Inače, na festivalu ove godine nije bio nijedan srpski film, što je bila tradicija. Doduše u planu je bio "Teret" Ognjena Glavonjića, ali se to nije realizovalo, jer se on odlučio za Sarajevo. A iz čitavog regiona u Paliću se pojavio samo film "Godina majmuna" Vladimira Blaževskog iz Makedonije - gorka humorno intonirana satira sa političkim konotacijama metafore o životu na Balkanu, u kome su glavni partneri majmun i njegov čuvar u zoološkom vrtu u Skoplju.


PROČITAJTE JOŠ - Jubilarni Palić



"SUDARI"

PAŽNjU svakako zaslužuju i neki od filmova iz programa "Paralele i sudari", poput, "Cvetne doline" Mađara Lasla Čuje, "Banditi u potrazi za mamom" našeg Koste Ristića, "Tumač" Slovaka Martina Šulika u kome glumi legendarni Jirži Mencl...