JESEN je najkritičije doba za starije osobe, jer naglo zahlađenje donosi viruse, prehlade i opasnost od preloma.

Prevencija je uvek najbolji lek, a dr Irena Dželetović Milošević iz Kancelarije za zdravlje starih, savetuje starijima da sa posebnim oprezom dočekaju prve hladne dane. Neprikladna garderoba je najveći neprijatelj, jer osobe koje nose otvorenu i plitku obuću kada pada kiša i temperatura tokom dana varira, sigurno će "zaraditi" prehladu, a to može da bude početak teške zime.

- Sa predstojećim padavinama, vetrom i hladnoćom, osim jesenje melanholije javljaju se i uobičajene kijavice - kaže dr Dželetović i preporučuje jednostavne i najbolje načine odbrane od tipičnih jesenjih bolesti koje može svako da primenjuje. Dočekajte zimu "pucajući" od zdravlja.

* SPREČITE GRIP

Jesen je idealno vreme za godišnje vakcinisanje koje će vas najbolje zaštititi od virusa gripa.

Kada kijate i kašljete prekrijte nos i usta maramicom kako ne biste zarazili ljude u vašoj neposrednoj blizini. Ako se razbolite, ostanite kod kuće, jer to je jedini način da se potpuno i pravilno izlečite.


* PAMETNO SA ANTIBIOTICIMA

Antibiotici leče bakterijske infekcije, ali ne i one koje izazivaju virusi. Obična prehlada i grip su virusne infekcije i ne leče se antibioticima. Nepotrebno korišćenje antibiotika uzrokuje stvaranje otpornih bakterija, a to se kasnije mnogo teže leči.

* PRIPREMITE SE ZA HLADNO VREME

Izlaganje niskim temperaturama može izazvati ozbiljne zdravstvene probleme. Deca i stariji su posebno osetljivi, ali i oni u najboljim godinama mogu osetiti posledice. Vreme je za tople čarape i jakne.

* JEDITE BELI LUK

U sosove i druga jela stavljajte beli luk. Istraživanja su pokazala da enzimi iz belog luka pomažu u ispuštanju serotonina.


* PERITE I DOBRO POSUŠITE RUKE

Čiste ruke su jedan od najvažnijih koraka u izbegavanju mogućih bolesti i širenja mikroba. Najbolje je ruke prati sapunom i vodom oko 20 sekundi. Ako to nije moguće, koristite vlažne maramice sa alkoholom.

Osim čestog pranja, važno je i dobro osušiti ruke jer se bakterije šire na vlažnim površinama.


*
JEDITE VOĆE I POVRĆE

Mnogi uživaju u suvomesnatim proizvodima, ajvaru i kiselim salatama, ali vitamini se najbolje mogu uneti svežim voćem i povrćem. U svakoj radnji se čitave godine mogu naći jabuke i južno voće. Umesto smrznuto, jedite sveže povrće uz što manje termičke obrade.

PROVERITE INSTALACIJE

POZOVITE majstora koji će proveriti plinske instalacije u stanu, kamin i dimnjak.

Zvuči neverovatno, ali svake godine nekoliko osoba strada od trovanja ugljen-monoksidom. To su najčešće starije osobe. Sprečite mogućnost trovanja ugljen-monoksidom. Osim toga, promenite baterije u senzorima za požar ukoliko ih imate. Kupite gumene trake i zatvorite rupe u drvenariji, jer i takva promaja može da dovede do ukočenja.