NA nedavno održanom takmičenju za najbolju biznis ideju u Budimpešti kompanija "Agro Iris" iz Srbije osvojila je glasove međunarodnog žirija za najbolji poslovni model. "Agro Iris" je društveno odgovorno preduzeće nastalo sa ciljem da pomogne malim i srednjim poljoprivrednim proizvođačima iz ruralnih sredina. Preduzeće se bavi proizvodnjom suvog voća i povrća pod brendom "ZaDruga", a svoj najveći potencijal vide u poverenju i odličnoj saradnji sa kooperantima u oblasti proizvodnje i prerade voća, kao i plasmanu proizvoda, koje odlikuje dobar ukus ali i aktraktivno pakovanje.

U međunarodnoj konkurenciji 11 socijalnih preduzeća iz Slovačke, Hrvatske, Mađarske i Nemačke, pored "Agro Irisa", na takmičenju je iz Srbije učestvovalo i Udruženja za podršku osobama ometenim u razvoju "Naša kuća", koji su takođe imali zapažen nastup predstavljajući svoje aktivnosti i model poslovanja kojim svakodnevno rešavaju socijalne izazove.


PROČITAJTE JOŠ:
Za dobre ideje nikad povoljnije pozajmice

Takmičenje je održano u okviru međunarodnog projekta Finance4SocialChange - Razvoj finansijskih instrumenata za socijalna preduzeća u dunavskom regionu, koji realizuje Privredna komora Srbije u okviru Dunavskog transnacionalnog programa. Partneri na projektu su institucije iz Austrije, Nemačke, Slovenije, Hrvatske, Bugarske, Rumunije, Slovačke ali i Ujedinjenog Kraljevstva i Moldavije i Italije.

- Iako mi ovo nije bilo prvo takmičarsko predstavljanje našeg preduzeća, internacionalna konkurencija i saveti iskusnih trenera, doprineli su da budem izuzetno motivisana da prenesem našu priču i strast sa kojom radimo na žiri i ostale učesnike - rekla nam je Bojana Vuletić, predstavnica ovog preduzeća. - Naš cilj je da pomognemo seoskom stanovništvu iz okoline Šapca da žive kvalitetnim životom zahvaljujući svom marljivom radu, a da zadovoljimo potrebe i želje naših kupaca da se hrane zdravo. Kao i uvek, naišla sam na izuzetno pozitivne reakcije na naš poslovni model i društveni uticaj od strane kolega preduzetnika, ali i finansijskih i poslovnih eksperata. Ovo inspirativno iskustvo je još jedan dokaz da radimo dobar posao.

Paletu "Agro Irisa" čine suva šljiva (bez koštice), suva kruška (komadi), čips od jabuke, čips od bundeve i čips od suve cvekle - koji predstavljaju prirodnu alternativu za popularne i nezdrave grickalice. "Osluškujući zahteve tržišta i predloge naših tehnologa, spremamo se i za lansiranje novih zdravih proizvoda", dodaje Bojana.

Lične priče više desetina kooperanata dokazuju da sada, uz istu količinu svojih proizvoda, a zahvaljujući udruženoj proizvodnji sa "Agro Irisom", zarađuju najmanje dva ili tri puta više nego ranije. Velika zlatna medalja za kvalitet i titula šampiona kvaliteta za grupu proizvoda Međunarodnog sajma poljoprivrede u Novom Sadu potvrđuju da kupci dobijaju vrhunski zdrav i kvalitetan proizvod. Spajajući tradicionalno i moderno, selo i grad, iskustvo i inovaciju, ukus i miris, tržište i pravednu raspodelu, "Agro Iris" je osmislio i realizovao koncept agrarnog socijalnog preduzeća koje potvrđuje da je srpsko selo naš najveći rudnik blaga, bio predugo zapostavljen.

Projekat Razvoj finansijskih instrumenata za socijalna preduzeća u dunavskom regionu analizira regulatorne prepreke za postizanje punog potencijala socijalnih preduzeća. Cilj je izrada strategije za stvaranje novih i pristupačnijih izvora finansiranja kao i organizacija edukativnih radionica namenjenih predstavnicima institucija i socijalnih preduzeća.

Analiza raspoloživih finansijskih instrumenata u zemljama koje su učesnice projekta pokazala je da socijalna preduzeća imaju limitirane izvore finansiranja, kao što su donacije i sponzorstva. Razvoj poslovanja uglavnom finansiraju iz akumulacije - od prodaje svojih proizvoda i usluga na tržištu.


PROČITAJTE JOŠ:
Terencima do skrivenih dragulja

Projekti koji se realizuju u okviru Dunavskog transnacionalnog programa namenjeni su jačanju kapaciteta zemalja u dunavskom regionu i prilika su za razmenu iskustava u određenim oblastima, povezivanje institucija, kao i internacionalizaciju preduzeća kroz radionice, treninge, bilateralne susrete.

PREPOZNAJU POTREBE

ULOGA socijalnih preduzeća u privredi postaje sve više prepoznatljiva, neke zemlje dunavskog regiona, ipak, još treba da razviju finansijske instrumente prilagođene nepotrebama socijalnih preduzeća kao i da uspostave pravne okvire za nebankarske izvore finansiranja koji bi olakšali poslovanje u ovoj oblasti.

Srbija je jedina evropska zemlja u kojoj se privreda uglavnom finansira zaduživanjem kod komercijalnih banaka, koje predstavljju preko 92 odsto finansijskog sektora, dok prema podacima Evropske komisije ova stopa u zemljama EU ne prelazi 70 odsto. Po trenutno važećim propisima, samo banke mogu davati kredite privredi i građanima jer ne postoji regulatorni okvir koji bi nebankarskim institucijama omogućio neometan rad, a postojećim finansijskim instrumentima pokriveno je svega od dva do sedam odsto tržišta.

KURS ZA RAZVOJ VEŠTINA SOCIJALNIH PREDUZETNIKA

PREPOZNAJUĆI važnost podrške koja je potrebna za kontinuirani razvoj socijalnog preduzetništva Privredna komora Srbije je realizovala i projekat SENSES u okviru kojeg je razvijen onlajn kurs namenjen razvoju poslovnih veština socijalnih preduzetnika. Kurs nudi praktična znanja i korake za početnike u ovoj oblasti ali i alate za iskusne socijalne preduzetnike koji žele strateški da unaprede poslovanje, mapiraju ciljne grupe, razviju nove kanale prodaje i osvoje nova tržišta. Moduli pokrivaju oblasti marketinga, finansija, prodaje, upravljanja firmom i ljudskim resursima kao i zaštitu intelektualne svojine.

Tako će projekat SENSES kao rezultat ponuditi i Strategiju za razvoj socijalnog preduzetništva u dunavskom regionu i akcioni plan kako bi se kroz konkretne aktivnosti unapredio ovaj segment poslovanja. Takođe, uspostavljena je i transnacionalna mreža od preko 600 članova koju čine socijalna preduzeća, tradicionalno društveno odgovorne kompanije, finansijske institucije, nadležna ministarstva, predstavnici naučne zajednice i organizacija nevladinog sektora, čime je stvorena platforma za snažniji razvoj institucionalne i poslovne saradnje u oblasti socijalnog preduzetništva.