- NIJE mi bilo svejedno tog 9. oktobra 2000, kada sam čuo da je petoro ljudi upalo u prostorije Savezne uprave za kontrolu letenja. Šefica mog kabineta me je telefonom obavestila da su došli ljudi sa nekim papirom DOS-a, tražeći da im se predaju ključevi zgrada i pečati Uprave. U tom trenutku još sam bio na sastanku Kolegijuma načelnika Generalštaba i smesta sam od generala Pavkovića zatražio odeljenje vojnih specijalaca. Sa dva "pincgauera" smo stigli pred zgradu SIV tri. U uniformi generala VJ, sa pištoljem o pojasu, ušao sam u zgradu Uprave - seća se general Branko Bilbija burnih dana posle 5. oktobra 2000, kada su jedna za drugom padale "institucije Miloševićeve države".

Savezna uprava za kontrolu letenja tog oktobra bila je jedina ustanova u kojoj je bio pokušan puč, ali on nije uspeo. Trojica učesnika u pokušaju prevrata završila su u vojnom pritvoru, dok je dvojicu civila najurila vojna policija. Za Branka Bilbiju, tadašnjeg načelnika Uprave, i danas je neshvatljivo da su navodno ozbiljni ljudi pokušali da sruše instituciju koja nikome nije smetala, nego je obezbeđivala normalno funkcionisanje države.


PROČITAJTE JOŠ:
Omladina SPS vratila u skupštinu fotelju, ukradenu 5.oktobra

- U kancelariji sam zatekao petoricu sa papirom na kome je stajao potpis penzionisanog generala Momčila Perišića. Prema "dokumentu" sa zaglavljem Pokreta za demokratsku Srbiju, trebalo je da predam Saveznu upravu Perišiću na raspolaganje "do formiranja nove vlade i njenih organa". Upitao sam pučiste sa vrata da li su normalni.

GENERAL objašnjava da je Uprava za kontrolu leta jedna od najosetljivijih institucija u državi. Kaže da strogi međunarodni propisi zahtevaju stabilan sistem upravljanja vazdušnim prostorom koji ne trpi improvizacije.

Prema njegovim rečima, da se priča o puču proširila svetom, pitanje je kako bi reagovale strane kompanije koje šalju svoje vazduhoplove preko naše zemlje i koliko bi bilo potrebno vremena da ponovo prođemo sve međunarodne sertifikacije svoje letne infrastrukture.

- Nismo mnogo pregovarali, možda oko dva sata - seća se Bilbija. - Odmah sam nazvao Perišića. On mi je objašnjavao kako je ovaj potez neophodan zbog budućnosti Srbije i naš razgovor je završen tako što sam ga opsovao. Kada sam potom iz razgovora sa Ljiljom Nedeljković, šeficom kabineta novog predsednika Koštunice, saznao kako on "u principu" ne podržava ove metode, naredio sam pukovniku koji je vodio specijalce hapšenje pučista. Trojica aktivnih oficira su momenatalno povezana lisicama i ugurana u maricu, a dvojica civila su izbačena iz zgrade Uprave - seća se Bilbija.

Papir kojim je pokušana otimačina

U narednih petnaestak dana 17 vojnih specijalaca je čuvalo zgradu SUKL u Novom Beogradu i Oblasnu kontrolu letenja u Surčinu.

- Dužnost načelnika Uprave predao sam šest meseci kasnije na prigodnoj svečanosti. Prethodno sam u posao uveo reaktiviranog pukovnika Miloša Obradovića, brata Vuka Obradovića. Niko nije pominjao neuspeli puč, kao da ga nije ni bilo - nastavlja general.

RAZMIŠLjAO je često šta je motivisalo nekadašnjeg načelnika Generalaštaba Perišića da se upusti u "otimanje" SUKL, institucije koja nikom nije bila opasnost:

- Verovatno je hteo da podigne svoje akcije u DOS ekipi, da pokaže da ima ljude u vojsci... Sigurno je čuo i da godišnje od preleta državi donosimo od 120 do 150 miliona dolara, pa je mislio da su te pare negde u kasi i čekaju "osloboditelje". Ne verujem da nije znao da smo sistem Kontrole leta jedva oporavili posle NATO bombardovanja i da smo svu infrastrukturu verifikovali u međunarodnim organizacijama za kontrolu letenja.


PROČITAJTE JOŠ:
Zoltan Dani: Obaranje aviona "F-117a" bio uspeh obučenog tima

PUŠTENI POSLE PRITISAKA

OFICIRI koji su pokušali da preuzmu Kontrolu letenja pušteni su iz vojnog pritvora posle 48 ili 72 sata - objašnjava naš sagovornik. - General Pavković se žalio da je morao da ih oslobodi jer su "pritisci sa vrha bili nepodnošljivi". Pukovnik Obradović, kome je DOS uz generalski čin dao i da rukovodi SUKL, ponovo je penzionisan posle osam meseci.

Foto A. Stanković

EVROKONTROLA

TOKOM sankcija našoj zemlji Uprava za kontrolu leta naplaćivala je prelete u kešu direktno od predstavnika stranih kompanija, da bi taj novac potom zapisnički bio uplaćivan u Narodnu banku, a odatle u budžet.

- Danas, kada se leti znatno više iznad naše zemlje, i zarađuje se mnogo više - objašnjava general. - Ipak, prihodi države su mnogo manji jer smo 2003. godine, da bismo se dodvorili EU, preneli svo finansijsko poslovanje naše uprave Evrokontroli. Oni nam daju za plate, uređaje, opremanje aerodroma i slično, a sva razlika u prihodu ostaje Briselu.